Sveriges Nationaldag!

Tänkte passa på att sjösätta en ny blogg, nu när det finns så mycket att fira! 😀

Idag är det Sveriges Nationaldag och den bjuder på ett hejdundrande fint väder och dessutom är jag ledig! Den första lediga dagen den här långhelgen! Idag ska jag njuuuuta!

Tar helgen från början…..I torsdags var vi valpköpare från Roscanille´s Kennel samt valpköpare från Rottiskenneln Fetzer´s inbjudna till en kennelkamp, detta anordnas av kennelägarna och systrarna Gunvor & Gudrun! Vi hade en underbart härlig och kul dag med en massa skojsiga aktiviteter! Allt ifrån att gå patrullstig & spåra, till att spela bowling (med hunden som klot!!!) och att hämta bollar från en STOR samling bollar…..Tänk vad svårt en hund kan ha att välja då.. ;)..Så många som möjligt skulle ju in på en begränsad tid! Som krydda på moset så vann KELPIEGÄNGET  för tredje året i rad!

I fredags så var det ju klämdag, men några måstre trots allt jobba……Jag var en av dem!

Lördagen bjöd på ännu en kalasdag med värme så in i bomben….Inget jag såg fram emot eftersom det var tävlingsdax för Soya och mig på elitspår i Botkyrka. Riesenklubben hade sitt SM och vi kom med på tävlingen som ”utomjordingar”. Tävlingen var delad på lördag och söndag och på den varma lördagen gick vi spår, körde uppletande, platsliggning & stege.
Soya gjorde ett superduperfint spårupptag, gick spikrakt ut ända till baklinjen (gulp tänkte jag) kollade av 2 meter åt vänster men vände sen och gick ut precic innanför högra övre hörnet. Det var första gången som vi råkade ut för at spåret gick precis i bakkant……alltså 30 meter ut! Mycket bra jobbat av Soya som sen jobbade sig fint igenom det torra och långa spåret. I slutet hade vi dock ”bara” med oss 6 + slut, en pinne och 21 poäng låg således kvar i skogen. 😦 Onödiga poäng tycker man i det läget, men är sååå stolt över henes arbete i skogen! 3 hundar bröt efter spåret och vi var nu 7 st kvar. Tillbaka till stugan och ladda inför uppletandet. Värmen var ännu med tryckande, men som tur var hade vi lite svala vindar som lättade upp kroppsvärmen! Uppletanderutan i Botkyrka är riktigt fin, det känns alltid tryggt när man varit på platsen förr och vet hur den ser ut och vad svårigheterna ligger. Jag skickade ut henne från nedre högra hörnet, hon gick ut och genade genom hela rutan för att plocka in föremålet som låg i det övre vänstra.. 😉 ..Matte får ha överseende, vindarna var väl så och glad blir jag bara av att se att Soya faktiskt tog föremålen själv den här gången och jobbade under alla 5 minutrarna. Det sista föremålet var nog i slut sekundrarna…..Men OJ vad glad jag var efter detta moment!!!!! 8 -8,5 i betyg kanske inte är nå´t för Er men för mig och Soya så är det en seger utan liknelse. Vi har jobbat med detta moment i över 1 år för att få henne motiverad att överhuvudtaget leta och på många tävlingar har vi fått både 0 och 5 i betyg….!  De andra hundarna gick också bra och jag tror att jag var ”sämst” men ändå gladast efter detta moment! 😀
När vi skulle gå in på platsliggningen ville INTE Soya det….Hon kände på sig vad vi skulle göra och hon är inget ”fan” av detta moment så nu var det ännu ett tillfälle att jobba med denna lilla Soyagoja som får noja ibland!!!! Hon har ett minne utan dess like och speciellt i jobbiga situationer. Hon sätter sig ner och ”protesterar” när det inte behagar damen….Charmigt, ja ibland, men otroligt svårjobbat i tävlingssituationer när matte dessutom är lite nervös!!!  Nå ja, in på planen kom vi, och la sig gjorde hon och momentet fick 10-10.  Direkt därefter var det stegen och trots att vi klättrat på stegen på morgonkvisten så var hon tveksam när hon kom upp, ”OJ vad högt det är” -stannar till, tittar ner, men går sen fint över och tar alla stegen på nervägen. Betyg 9- 9,5. Ännu en typisk Soyagrej som jag jobbar med så fort jag får tillgång till en stege! De växer ju dock inte på trän….. 😉
OTROLIGT nöjd åkte vi hem och jag sa till mig själv, att oavsett hur det går på lydnaden i morgon så är jag såååå nöjd med dagens prestation i det varma vädret!

Söndag, samling 9. Sköööööönt med lite sovmorgn! Fick sällskap av Elin och Joker denna dag! Tack för det, kul att ha någon att prata med och skingra tankarna så att nervpirret kan hållas i schack!
Som ekipage nr 2 entrade vi planen. Värmde upp med att leka med Joker och Soya´s favvoboll framför ögonen på henne och hon gick i gång!!!!! Yes, fick med mig en taggad Soya in på planen! 😀
Betygen blev så här:

Fritt följ   9-9
Ink med stå & ligg   7,5-8
Framåtsändande     7,5-7,5
Kryp    9,5-9
Skall      10-10
Metallapport   9-8,5
Tungapport  8,5-10
Hopp    9,5-9,5
Stege    9-8,5
Platsliggning    10-10

TOT lydnads 265,75 som är en BRA lydnad för en liten Soya, det brister i tempo i nästan alla moment, men vi jobbar vidare på det! Inkallningen blev galopp hela vägen vilket är en seger för oss! Jag visslade in henne för första gången, dock var jag så torr i munnen…..så det blev lite si och så! Fick ta DK vid ett tillfälle då hon inte hörde mig, Ha ha ha, måste träna på det!!! MEN GALOPP – det var målet! 😀 På framåtsändandet var hon taggat till tusan och gick för långt på första sträckan, jag fick lägga på ett DK för ”sakta” där.

SUMMA sumarum blev det 584,25 poäng och så fick vi då ÄNTLIGEN 1:a platsen och Soya sitt första spårCERT!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Sveriges Nationaldag!

  1. A-L & Tazza skriver:

    Kul med ny fin fin blogg och ännu ett jätte grattis till första certet.:-)

  2. Linda skriver:

    jätte fin blogg du har karin

  3. Birgitta skriver:

    Stort grattis till er!
    Nu har jag lite mer tid över att läsa bloggar och har tom startat en egen. La in en länk från min till din så jag lättarre kan följa era äventyr.

  4. A-C skriver:

    Stort Grattis!
    Kram från A-C

  5. Christina skriver:

    Måste säga Grattis igen!! Nu är jag nöjd, då Du har en ny blogg .Tack för det,Du skriver så bra .
    Njut av din framgång,och håll tummarna för ”lillebror på söndag.

    • soyabus skriver:

      Ha ha, jag tänkte väl det,….nu blir Christina glad! 😀 Såklart vi håller tummen för lillebror Tempuz på söndag! Heja, heja!

  6. Benny & Mizty skriver:

    Tack för igår och lycka till med bloggen och framtida tävlingar.

    • soyabus skriver:

      Tack själv Benny & detsamma, vi lär säkerligen ses till hösten! Lite besviken över att vi inte fick stå överst på Botkyrkas fina prispall!!! 😉

      • Benny & Mizty skriver:

        Bra att du framför detta Karin, för jag tyckte själv att ”vår tävling” behandlades lite styvmoderligt vid priscermonin, för när det blev de besegrade skäggens tur att gå fram blev det både pall och fina priser – men – de behövdes väl tröstas.

  7. Kul med bloggen. Vi kommer att bli trogna läsare. 🙂

    Jättegrattis till helgens framgång. Vi ses väl till hösten igen?

    • soyabus skriver:

      Tack snälla du! 😀 Jag lider fortfarande med dig som ju gjorde en så´n bra tävling men blev snuvad med några fjuttiga poäng! Klart vi ses till hösten, nu är det ”bara” att jaga vidare! 😀

  8. Gunvor skriver:

    GRATTIS!! Igen, men det säger jag så gärna hur många gånger som helst! Håller med Christina, trevligt att du nu kommer att blogga då och då igen! Ska förstås länka till den också! Hoppasdu njutit riktigt idag!

  9. Mamma skriver:

    Ett jättegrattis från oss på Rävsön! Jag vet hur du har tränat och kämpat och då blir ju segern och certet extra mycket värt. Himla bra att du öppnat en blogg igen så jag kan göra som jag är van. Facebook är nog bra – men inget för din gamla mamma!

  10. Anna & Juni skriver:

    Stooort grattis från oss! Det är ni verkligen värda! kram

  11. APPLÅÅÅDER 😀 STORT GRATTIS!

  12. Irene & Minna & Jenni skriver:

    Jättestort grattis till dig och Soya!!!! Så roligt med cert.

  13. Maria skriver:

    Stort grattis!!!!

  14. Margaretha skriver:

    Jättestort grattis till Certet. Kul att du har gjort en ny blogg, när den andra tycks ha försvunnit i rymnden.

  15. Maria & Co skriver:

    Megagrattis till snyggaste och finaste syrran från broder Smack :)Matte och övriga jyckar hälsar också

    Massa kramar
    Maria & Co
    P.s. Fin blogg

Lämna en kommentar